In de jaren ’80 was Marco Wins keeper bij FC Haarlem en van het Nederlands jeugdelftal O17 en O18. Zijn trainer/ coach bij Nederland O17 en O18 Dick Advocaat gaf Wins het compliment zijn best coachende keeper te zijn. Toch koos Wins er zelf voor om te stoppen met betaald voetbal, omdat hij dat wat hij mentaal nodig had niet in voldoende mate in begeleiding kreeg. “Waarom ik het het allerleukste vond om te doen, werd op topniveau in eens veel minder leuk”.
Mijn “beginnersgeest” raakte ik kwijt. We verspelen zoveel talent omdat we niet de beste begeleiding bieden. Dat geldt niet alleen voor sport, maar ook in de horeca zie ik dat terug. Mijn drive is mensen te helpen hun grenzen op te zoeken en ze naar nieuwe persoonlijke prestaties te begeleiden.
“Ik ben ervan overtuigd dat als ik op dat moment betere begeleiding gehad, ik verder had kunnen komen. Daar ontbrak het voor mij aan en dat maakte dat ik er voor heb gekozen om terug naar de amateurs te gaan. Mijn eigen ervaring heeft mij later alleen maar meer gemotiveerd om de begeleiding te geven die mensen écht nodig hebben”, aldus Marco Wins.
Hij verlegde zijn doel: maakte school af, studeerde pedagogiek en kwam erachter dat zijn talent ligt in het coachen van mensen en teams. Hij liet zich in 2009 opleiden door sportpsycholoog Jan Looman verbonden aan NOC NSF. Daarna volgde hij een 1 op 1 training bij Jan Huijbers de grondlegger van “Totaal Coachen, begeleiden met Action Type”.
Toch kwam hij bij betaald voetbal terecht, onder andere bij ADO Den Haag, maar nu als prestatiecoach en trainer van spelers, begeleiders en als talentenscout.
Zo begon hij zijn carrière in het bedrijfsleven: met belangrijke ervaring vanuit de topsport en het onderwijs. In zijn jeugd ligt ook zijn drijfveer: ‘Voor anderen dat te doen wat ik gemist heb: mensen begeleiden in hun ambitie op basis van vertrouwen.’
In 2006 richt Marco Wins In2Work op. Hij formeert een team van jobcoaches. Met dit team heeft hij het doel mensen met en zonder afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen en mensen in het werkveld. Hij traint en begeleid ze op elk niveau
Het bedrijf in Diemen biedt belangrijke nazorg waardoor mensen en teams hun aanwezige talent begeleid kunnen door ontwikkelen.
In 2014 bedenkt Wins een training voor keukenpersoneel. Een half jaar later start hij met Robert Kranenborg, De Robert Kranenborg Academie, een horecaopleiding voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. In 2017 verfijnt hij met Ron Blaauw zijn concept: het Ron Blaauw College, nu voor mensen met of zonder afstand tot de arbeidsmarkt.
In 2015 wordt Marco benaderd door NPO tv programma DREAMschool met de vraag of hij de leerling tijdens en na DREAMschool wil begeleiden. Die uitdaging gaat hij aan. Marco coacht de leerlingen na de opname weken en helpt de leerlingen weer stappen te zetten in de goede richting. Dat kan zijn richting een opleiding, betaald werk of een combinatie daarvan. Ook helpt hij de leerlingen in het verstevigen van zwakke plekken in hun gedrag. Weer sterker op weg naar een betere toekomst is de gedachte.
In 2018 lanceert Wins talentontwikkelingsproject de Masterclass Talenten Academie. En hij intensiveert de vruchtbare en collegiale samenwerking met Ron Blaauw, wordt teamlid van Ron Blaauw Coaching& Consultancy, traint en coacht personeel van Ron Blaauw’s Gastrobars en participeert in kookstudio Ron Blaauw Central Station in Diemen (opening oktober 2019).
In 2019 wordt zijn rol in DREAMschool intensiever ingezet en geeft hij een aantal lessen aan de leerlingen samen met Lucia Rijker en Eric van ’t Zelfde.
In de winterperiode van 2022/ 23 traint Marco HR Makelaars. Marco neemt dit succesvolle makelaarskantoor met 3 vestigingen mee in het nog sterker op elkaar aangesloten zijn als team. Het levert een prachtig traject op waarin team en talentontwikkeling centraal staat en het al aanwezige werkplezier nog eens een extra boost krijgt.
In oktober 2023 start Marco als mentaal trainer bij Fortuna Sittard waarin hij wederom samenwerkt met trainer/ coach Danny Buijs. Marco bouwt met spelers aan het doorontwikkelen van aanwezige kwaliteiten door middel van gesprekken, oefeningen en mentale vaardigheidstrainingen.